Projekterande arbetssätt
Tillsammans med barnen skapar vi utforskande lärandeprocesser och upptäcker såväl oss själva som vår omvärld. Vi arbetar ofta i projektform ett arbetssätt vi upplever vara givande för både barn och pedagoger. Vi har ett verksamhetsövergripande tema varje läsår som styr vår grovplanering. Tillsammans med barnen har vi projektarbeten inom temat, där projektens längd, tid och utförande varierar. Varje barngrupp har sina behov, intressen och förutsättningar vilket avgör med vad och hur de arbetar.
Här har förskolläraren och barnskötarna ett stort ansvar att observera, lyssna in och samtala med barnen om det som de vill arbeta med och vad vi ska utforska tillsammans. Det är barnen som bestämmer fokus, tempo och hur processen ska se ut, detta med stöd av pedagogerna i gruppen. När vi arbetar i projekt så använder vi oss av våra olika kunskaper, samt använder oss av såväl klassrum som utemiljö till vårt projekt för att optimera vår inlärningsprocess tillsammans - möjligheterna är många!